Google Analytics i pro začátečníky

11 Srp, 2020 | 0 komentářů

K tomu, abyste byli ve svém podnikání úspěšní, nestačí mít jen prezentaci na sociálních sítích. Hodně důležitý je i profesionální web, který generuje návštěvnost. Abyste věděli, že všechno šlape jako hodinky, měli byste používat (a hlavně rozumět) volně dostupným analytickým nástrojům. Jedním z nich je dnes prakticky nepostradatelný Google Analytics.  Víte, jak na něj?

Hodně lidí žije v (mylné) představě, že k tomu, aby znali svého zákazníka s ním stačí jenom mluvit. Pravda je ale taková, že nejvíce se toho dozvíme při sledování jeho chování. Nejde přitom jen o lajky a komentáře na sociálních sítích, nebo o zaplacený výrobek z vašeho e-shopu. Před požadovanou akcí se toho totiž děje spousta dalšího. (Čtení referencí na webu, pročítání blogu nebo časté opouštění plného nákupního košíku.) 

I když do hlavy nikomu nevidíme a na přímou otázku, co klienty odradilo od nákupu, nebo jak se o vás dozvěděli, málokdo odpoví, veškeré informace získáte z nástroje Google Analytics (dále jen GA). Ten zároveň představuje základ měření online reklamy.

Nyní se podíváme na používání GA pro začátečníky.

Co je Google Analytics?

Google Analytics je jedním z nástrojů nadnárodní společnosti Google, který dokáže velmi přesně zmapovat, kolik lidí navštěvuje váš e-shop, nebo web. Zároveň sbírá informace o tom, jakého jsou pohlaví, jaké jsou jejich zájmy, nebo odkud se k vám dostali. (Například přes organické vyhledávání z vyhledávače, nebo z odkazu na sociálních sítích.) Z toho důvodu je GA nepostradatelný pro PPC reklamu.

Google Analytics dokáže mimo jiné sledovat pohyb návštěvníků na webu. Díky tomu si uděláte jasnou představu o tom, které stránky jsou hodně navštěvované a na kterých by mohl být nějaký potenciální problém, který je nutí vaše stránky opustit. 

Google Analytics začátečník musí udělat tohle!

Abyste mohli požívat všech výhod, které vám GA nabízí, musíte si nejprve založit svůj účet. To uděláte tak, že se přihlásíte do Google Analytics a v nastavení účtu si vytvoříte takový, který svým jménem odpovídá vašemu podnikání, webu nebo e-shopu. Jakmile je tento krok hotový, získáte jeho ID, které si v ideálním případě poznačte do tabulky, nebo na papír. (Nikdy nevíte, kdy budete s Googlem něco řešit.)

Nakonec zvolíte, které údaje chcete s Googlem sdílet a odsouhlasíte podmínky GDPR. (POZOR! Sbíráte informace o uživatelích, takže byste je měli o této skutečnosti informovat na webu.) 

Pokud vás v týmu pracuje víc, nezapomeňte dát svým kolegům do Google Analytics přístup. (Stačí, když podobně jako u Google Drive složek rozešlete pozvánky s označením způsobu, jak může dotyčný s účtem nakládat.)

K aktivaci měření pak dojde tím, že ze sekce “Údaje o měření” zkopírujete kód, který vložíte na stránky. Tím dojde ke spárování a k zahájení analýz.

Poznejte své klienty

Abyste věděli, co se kde šustne, pravidelně si prohlížejte metriky. 

Z nich vyčtete:

  • Zdroj provozu
  • Zařízení (telefon, mobil, tablet…)
  • Procentuální vyjádření nových a opakovaných návštěv
  • Provoz na webu (počet zobrazených stránek na jednu návštěvu…)
  • Míru okamžitého opuštění
  • Dobu, kterou návštěvník stráví na webu

A spoustu dalších údajů, které vám mohou posloužit k vylepšování vašich služeb online. (Například můžete investovat do responzivního/mobilního zobrazení webu, když pro návštěvu vaší stránky návštěvníci používají nejčastěji telefon.) Také z těchto údajů získáte relevantní podklady pro cílení PPC reklam. (Občas zjistíte, že je vaše cílová skupina úplně někdo jiný, než jste si mysleli.)

Co se týče GA a sociálních sítí, zjistíte, jaká byla míra prokliku u sdílených článků.

Tipy, jak to nepokazit

S Google Analytics a jeho fungováním je nejlepší seznámit se osobně. Pokud ale nejste v online marketingu příliš kovaní, nastavování a vyhodnocování kampaní raději přenechte zkušenému odborníkovi. Kromě toho, že mu to bude trvat kratší dobu dokáže bez potíží vytáhnout klíčové údaje, podle kterých se dá vylepšit web, nebo nastavit reklama. (Zpětně dokáže z metrik určit její úspěšnost, nebo ji může podle nich upravit.)

Zkušeného markeťáka, nebo agenturu pak poznáte podle toho, že certifikaci Google Analytics pro pokročilé, kterou uděluje Google.

Pokud i vy toužíte po online reklamě, která funguje a která se projevuje na návštěvnosti a konverzích vašeho webu, kontaktujte mě a společně se na to mrkneme.

 

Chci rozumět Google Analytics!