Hodně práce? Delegujte!

22 Zář, 2020 | 0 komentářů

Každý člověk má na něco přirozený talent. Zatímco někomu jde počítání, jiný má zase výborné organizační schopnosti a dovede se poprat i s náročnými technickými úkoly. Což se hodí využít i během vašeho podnikání. Místo toho, abyste se trápili nadměrným množstvím práce, která vás nebaví (a ani vám moc nejde), delegujte ji na někoho jiného!

Ve škole nás učili, že člověk by měl perfektně ovládat veškerou probíranou látku. Postupem času se ale začalo celkem jasně ukazovat, že to není zcela reálné. Zatímco někdo nemusel vynakládat vůbec žádné úsilí v matematice, chemii a fyzice, bojoval s češtinou, dějepisem a cizími jazyky. A naopak. 

V dospělosti pak často jedeme podle stejného modelu a snažíme se zvládat a stíhat všechno, co se na nás nahrne. A to jak v práci, tak v domácím prostředí. Úspěšní manažeři a podnikatelé už ale přišli na to, že nemá cenu se zabývat něčím, na to nemají takříkajíc buňky. Místo toho si najdou kvalitní posilu, na kterou mohou delegovat alespoň část úkolů.

Víte, jaké má delegování výhody a jak ho dělat správně? 

Proč se naučit delegovat?

Hodně lidí má s delegováním úkolů potíže. Mají pocit, že pokud si do svého osobního, nebo pracovního prostoru pustí někoho jiného, automaticky to znamená, že nezvládají žít správně svůj život. (Což dovede podlomit jejich pečlivě budované sebevědomí.) 

Pravda je ale taková, že přenášení povinností na někoho jiného má svůj smysl. Pokud máte špatnou zkušenost s nastavováním online kampaní, které nejsou účinné a jen vás stojí spoustu peněz, bude pro vás jednodušší se poohlédnout po online marketérovi, který to udělá místo vás. Tak, aby byla online kampaň úspěšná. Také vás bude nejspíš stát mnohem méně peněz, než které jste prodělali na nefunkční reklamě, která vám nepřinesla vůbec žádné klienty.

To samé se dá říct i o virtuálních asistentkách, které vám zajistí dopravu, ubytování a harmonogram schůzek na pracovní cestě, nebo vám seženou lístky do divadla, až se z ní vrátíte. V závislosti na dovednostech vám udělají i pořádek v excelovských tabulkách, nebo vám zaplní diář novými schůzkami

Krátce v bodech jde tedy o:

  • Úsporu času
  • Úsporu financí
  • Získání know how od někoho, kdo jím oplývá
  • Lepší organizovanost práce
  • Možnost zabývat se jen tím, co vás baví a co vám jde

Návod, jak začít s delegováním

Aby bylo delegování úspěšné, je potřeba vědět, jak s ním začít. Úsilí vynaložené špatným směrem vám totiž vůbec nijak neusnadní život.

Naprostým základem, bez kterého to nepůjde, je se ROZHODNOUT, že chcete některé úkoly svěřit dalšímu člověku. Pokud není tato základní podmínka splněna, nikdy se do delegování úplně nedostanete, nebo bude mít jen minimální efekt. (Na co delegovat, když po odevzdání práce ji ještě několikrát osobně přepracujete?)

Dalším klíčovým kritériem je správný výběr člověka, se kterým se rozhodnete spolupracovat. 

Abyste si byli naprosto jistí, že dané problematice rozumí, je spolehlivý a bude vám vyhovovat i po osobní stránce, tak se hodí:

  • Zadat testovací úkol
  • Požádat o reference, nebo alespoň o ukázku práce
  • Sledovat styl komunikace
  • Osobně se sejít (pokud to nejde, můžete si zavolat, nebo se potkat na Skypu)

Když je tohle všechno v pořádku, a nakonec se rozhodnete daného člověka vybrat k sobě do týmu, je vhodné si nastavit pravidla spolupráce.

Jde třeba o:

  • Způsoby, jak spolu budete komunikovat
  • Systém zadávání práce
  • Systém odevzdávání práce
  • Způsob, jak si budete dávat vědět o tom, v jaké fázi se projekt zrovna nachází
  • To, kdo má jaké kompetence
  • Jak se bude měřit, nebo posuzovat úspěšně splněný úkol

A podobně. 

Postupem času zjistíte, že online marketér, copywriter nebo virtuální asistentka není jen vaším spolupracovníkem, ale mnohdy také přítelem a dobrým rádcem, na kterého se můžete za každých okolností spolehnout. Což se během podnikání (ale i v jiných životních oblastech) jednoznačně cení.

Pokud si přejete delegovat svůj online marketing na někoho, kdo mu rozumí, budu velmi ráda, když se mi ozvete.

 

Chci delegovat!